Laihdutus

Painonpudotuksen 10 käskyä

Painonpudotuksen 10 käskyä, eli Terveysmyrskyn painonpudotuksen lait. Sisältää kaiken oleellisen, mitä tulee tietää painonpudotuksesta.

  • 1. Painonpudotus ei ole lineaarista ja joskus paino voi junnata parikin viikkoa paikallaan. Jos kahteen viikkoon ei tapahdu mitään, on jossain tarkastettavaa.
  • 2. Ihmisen paino voi vaihdella päivittäin jopa 1-2 kiloa ja se täytyy ottaa myös painonpudotuksessa huomioon.
  • 3. Laihtuminen ei ole sama asia kuin kiinteytyminen. Laihtuessa kutistut, kiinteytyessä tulet jäntevämmäksi.
  • 3 b. Painossa vähemmän ei ole aina parempi, joskaan ylipaino ei ole suositeltavaa.
  • 4. Kaikki painonlasku ei ole hyvästä.
  • 5. Lihas painaa enemmän kun läski. On eri asia näyttää viisi kiloa kevyemmältä kuin painaa viisi kiloa vähemmän.
  • 6. Flunssa, ärtymys, lihaskivut, painon laskun pysähtyminen ja muut elimistön oireet dieetillä kertovat yleensä siitä että ollaan ylirasituksen rajoilla.
  • 7. Lihaskudos on metabolisesti aktiivisempaa kuin rasvakudos, eli lihasmassa auttaa rasvanpoltossa.
  • 8. Kaikilla ruokavalioilla on mahdollista pudottaa painoa jos perusasiat ovat kunnossa, mutta kaikilla ruokavalioilla ei ole mahdollista kasvattaa lihasta vaikka perusasiat olisivatkin kunnossa.
  • 9. Kalori on kalori vain energiamuodon yksikkönä ja painonpudotus on muutakin kuin kalorivaje. Ihminen ei kuitenkaan ole kone eikä kalorilaki toimi kaikkien elimistöissä samassa suhteessa.
  • 10. Liika stressi ja liian vähäinen lepo ovat esteitä painonpudotuksen tiellä.
Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely