Tattarivispipuuro Reseptit

Kuohkea tattarivispipuuro

Tattari on helposti sulavaa ja gluteenitonta, joten se sopii myös keliaakikoille. Kuohkean marjaisa tattarivispipuuro on maukas ja terveellinen vaihtoehto aamu- tai välipalaksi.

Tattarivispipuuro

  • 1,5 l vettä
  • 2,5 dl marjoja (esim. puolukka, mustikka, karpalo)
  • 2,5 dl tattarirouhetta
  • ripaus suolaa
  • Mausteeksi / makeuttajaksi hunajaa maun mukaan (voi myös jättää pois)
  • Maitoa tarjoiluun (voi jättää pois)

Keitä vesi kiehuvaksi. Lisää tattarirouhe ja marjat veteen. Keitä noin 15 minuuttia. Sekoittele välillä. Lisää ripaus suolaa. Anna puuron jäähtyä. Vispaa jäähtynyt puuro kuohkeaksi sähkövatkaimella. Nauti sellaisenaan tai hunajan ja maidon kanssa.

Tiesitkö?

Tattari tekee hyvää myös kolesterolille. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan tattari voi jopa puolittaa kolesterolin imeytymisen elimistöön. Tattarin sisältämä proteiini estää kolesterolin imeytymistä suolistossa jopa 47 prosentilla. Tattarissa on runsaasti lyseeni-aminohappoa sekä kalsiumia, rautaa, kaliumia, magnesiumia, piitä ja fluoria.

Lähteet/ lisää luettavaa:

Journal of Agriculture and Food Chemistry.

Kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Lue koko esittely

Lue myös: