Lehtikaalisipsit Reseptit

Lehtikaalisipsit – terveellinen herkku

Lehtikaalisipsit ovat terveellisempi vaihtoehto perinteisille. Ne valmistuvat helposti myös kotona. Lehtikaalisipsejä voi maustaa monipuolisesti, vain mielikuvitus on rajana. Kokeile vaikka soijakastiketta tai kuivattua sieni- tai sipulijauhetta.

Lehtikaalisipsit

  • 400 g lehtikaalia tai minkä verran sinulla sattuu olemaan
  • 4 rkl laadukasta oliiviöljyä
  • Ripaus sitruunamehua

Mausteseos:

  • Hyppysellinen sormisuolaa tai ruususuolaa
  • Ripaus chilimaustetta
  • Ripaus cajun-maustetta

Tee mausteseos suurehkoon kulhoon. Revi lehtikaalit sopivan kokoisiksi pikkupaloiksi ja laita ne mausteseokseen. Lisää oliiviöljy ja sitruunamehu. Sekoita. Levitä maustuneet lehtikaalinpalat uunipellille ja paista niitä 150-asteessa noin 20-30 minuuttia. Kääntele lehtiä paistamisen aikana.

Tiesitkö?

Lehtikaalissa on rautaa ja C-vitamiinia, sekä karoteenia, kalsiumia ja proteiineja. Se sisältää myös K-vitamiinia ja ruoansulatusta edistäviä kuituja. Lehtikaali sopii lehtikaalisipsien lisäksi erilaisten smoothieiden joukkoon, tai ihan sellaisenaan silputtuna salaatin sekaan. Se on herkullinen lisä myös keitoissa, gratiineissa ja wokattuna.

Kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Lue koko esittely

Lue myös: