Rahka Ravinto

Tavallinen rahka vs. maustettu rahka

Rahka on hyvä proteiinin lähde. Nykyisellään hyvinvoinnin, fitneksen, ravintotietouden jne. ollessa muotia, valikoima on rahkatuotteissakin laaja.

Jopa monen metrin levyistä rahkavalikoimaa lähikaupassa silmäillessään on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että monissa maustetuissa rahkoissa on hiilihydraatin lähteenä puhdasta sokeria. Iltaproteiiniksi tarkoitettu pieni välipala voikin olla melkoinen kaloripommi, ja päivän kalorivajeen nollaaja.

Ennen rahkatuotteen ostoskoriin hulauttamista kannattaakin tarkistaa purkin kyljestä sen ravintosisältö. Makrojakaumaltaan siistimmän, ja välipalana ruokaisamman vaihtoehdon kun saat helposti itse tekemällä.

Maustamattoman rahkan lisukkeeksi sopivat hyvin erilaiset marjat ja hedelmät. Marjoissa on runsaasti vitamiineja ja antioksidantteja, ja esimerkiksi ananaksesta saat ruoansulatusta edistäviä kuituja. Kehonrakentajien kikka saada ’kaloritonta’ makeutta ja vaihtelua rahkoihin on Fun Light -sekamehut. Stevia on erittäin hyvä vaihtoehto makeuttajaksi sekin, toki kohtuudella nautittuna.
Jos dieetti ei ole ajankohtainen, kokeile makeuttaa rahka hunajalla tai marjahillolla. Näissä kannattaa suosia luomua.

Päälle vielä lusikallinen luomumysliä, pähkinöitä tai siemeniä, niin aidosti hyvät makrot sisältävä, runsasproteiininen maustettu rahkasi on valmis.

Kalori on kalori, eikä yksittäisellä välipalalla, olit sitten diettaamassa tai plussaamassa, ole niin suurta merkitystä. Kokonaisuus ratkaisee. Mutta jos käytät rahkoja proteiinin lähteenä, suosi kuitenkin maustamatonta rahkaa omin lisukkein, ja herkuttelutarpeen iskiessä syö vaikka dallaspulla. Ei paljoakaan proteiinia, mutta tekee hyvää sen hetkiselle mielihalulle, on namimpaa, ja saattaa jopa sisältää vähemmän sokeria, kuin se maustettu rahka.

Kirjoittaja: Sannamaria

Sannamaria

Sannamaria on digituottaja ja konseptisuunnittelija, ja toinen sivuston perustajista. Päälajina tavoitteellinen kuntosalitreeni silloin, kun tavoitteita treenissä on.

Lue koko esittely

Lue myös: