Tiede

Urheilu/musiikki ja pikkuaivot

Linda Maguire on musiikin ja neurologian moniosaaja. Hän on kirjoittanut esseen, joka käsittelee musiikin oppimista pikkuaivojen näkökulmasta. Samantyyppisillä mekanismeilla erilaisia, motorisia taitoja vaativien urheilulajien hermojärjestelmiä voitaneen opettaa parempaan urheilusuoritukseen. Näin ollen menetelmiä voinee soveltaa muusikoiden lisäksi myös urheilijoihin.

Esseessä on käsitelty pikkuaivojen toimintaa musiikin oppimisen kannalta sekä opettajien, että tieteen näkökulmasta. Pikkuaivot ovat se aivojen alamyyrä, joka työstää ja hioo motorista kontrollia ja oppimista. Tässä lyhyesti muutamia mekanismeja joista itse kukin voi ottaa pientä lisähyötyä tavoitteelliseen treenaamiseen. Esittelemme ensin mekanismin musiikin kautta, ja sitten sen urheiluversion. Tekstissä mainitaan toki muitakin aivojen osia kuin pikkuaivot, koska aivot toimivat aina laajana kokonaisuutena.

  1. Soita musiikkia juuri ennen nukkumaanmenoa ja toista heti aamulla. Ensimmäinen toimenpide on muistin konsolidaatio, jonka tarkoitus on saada aivoihin vahvempi muistijälki muun muassa synapsien välille. Aamuinen soitto taas vahvistaa stimulaatiota motorisen muistin ja käyttäytymismekanismien kautta. Urheilija voisi vahvistaa hermoston liikeratamalleja juuri ennen nukkumaanmenoa toistamalla lajinomaisia teknisiä harjoitteita, ja toistamalla nämä samat harjoitteet heti aamulla.
  2. Soita hitaasti nuotti per sekunti, jolloin pikkuaivojen toiminnasta pyritään karsimaan virheet ja ylimääräiset nuotit pois. Urheilija voisi tehdä teknistä harjoitetta todella hitaasti, keskittyen jokaisessa vaiheessa ultrapuhtaaseen suoritukseen.
  3. Tauota soittoa. Tämä nopeuttaa hermosynapsien desaturaatiota (jolloin hermosynapsit saavat lepoa ja niiden toiminta ei ”jumiudu”) sekä hapen kuljetusta aivojen kudoksiin. Taukojen merkitys urheiluharjoittelussa tiedetään, mutta tästäpä vähän tieteellisempää perustetta niille jotka eivät vaan millään malta.
  4. Muistele käsien liikeratoja/opettele soittamista yksi käsi kerrallaan. Tällöin liikkeeseen/tekniikkaa sidotaan yksi aivopuolisko kerrallaan. Vaikka esimerkiksi painonnostossa käytettäisiin kahta kättä, niin noston liikeradan opettelu yksi käsi kerrallaan (pieni paino) opettaa aivopuoliskot yksitellen nostoon.
  5. Edellisen jälkeen harjoittele heti normaalilla tekniikalla/molemmilla käsillä. Tämä vahvistaa ns. bilateraalista konsolidaatiota, eli muistijälki vahvistuu molemmille puolille. Myös aivokurkiaisen toiminta tehostuu, joten data siirtyy paremmin aivopuoliskojen välillä. Jos siis teit edellisessä kohdassa vaikka yhden käden tempausta tyhjällä tangolla tai käsipainolla, tee sen jälkeen normaalitempaus kahdella kädellä.
  6. Käsien seuraaminen soittaessa. Tämä aktivoi tyvitumakkeita visuaalista reittiä pitkin. Tyvitumakkeet liittyvät sekä motoriseen toimintaan, että oppimiseen. Jos vain mahdollista, niin seuraa käsien ja jalkojen liikkeitä treenatessasi.
  7. Käytä johdonmukaista sormitusta. Tämä edistää samojen hermoratojen aktivointia ja motorista palauttamista. Älä siis vaihtele lajinomaista suoritustekniikkaa harjoitellessasi, jos haluat keskittyä yksityiskohtien hiontaan.
  8. Opettele kappale järjestyksessä pienissä osissa. Tämä aktivoi hippokampusta, joka tallentaa ja prosessoi muun muassa tilallista informaatiota. Kun harjoittelet tekniikkaa, älä hypi vaiheesta toiseen vaan opettele tekniikka loogisessa järjestyksessä.
  9. Analysoi musiikkia ilman että harjoittelet sitä instrumentin kanssa. Tämä aktivoi limbistä järjestelmää ja aivojen etulohkon etuosaa. Analysoi urheilutekniikkaasi esim. videolta ja mieti mitä voisit tehdä toisin.
  10. Tee mentaaliharjoituksia ilman instrumenttja (soita mielessäsi). Tämä aktivoi limbisen järjestelmän lisäksi aivojen etulohkoa sekä ohimolohkoa. Treenaa urheilusuoritusta ja kisasuoritusta mielessäsi. Huippu-urheilijat käyttävät mentaalimenetelmiä paljon hyväkseen kuvittelemalla itsensä kisoihin. Tämä on yksi asia joka erottaa jyvät akanoista, koska sillä voidaan lisätä muun muassa paineensietokykyä (henkinen kapasiteetti).

Luonnollisesti esseessä mainitaan muun muassa onnellisuus, harrastukset ja yleinen hyvinvointi, joten muista että elämää on myös urheilun ulkopuolella. Näin aivojen käyttö monipuolistuu eivätkä ne myöskään ylikuormitu yksipuolisesti.

Nämä asiat ovat toki kuriositeetteja etkä voi korvata niillä kovaa työtä ja johdonmukaista harjoittelua, mutta ne saattavat olla se pieni hienosäätö jolla voit saada suorituksestasi vielä hieman enemmän irti.

Lindan Esitelmä aiheesta.

Kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Lue koko esittely

Lue myös: