Ravinto

Vinkit tehokkaampaan työpäivään

Uuvuttaako iltapäivisin? Tuntuuko työpäivä puuduttavan pitkältä? Ravinnolla on yllättävän suuri merkitys työtehoon ja jaksamiseen. Poimi tästä vinkit tehokkaampaan työpäivään!

6 x ravintorikkaampi työpäivä

Ravintoasiantuntija Patrik Borgin mukaan kuutta ravintoon liittyvää asiaa noudattamalla saat tehoa ja jaksamista työpäivään.

1. Pidä verensokerisi tasaisena.
2. Varmista, että saat ravinnosta sopivan määrän energiaa.
3. Varmista, että saat ravinnosta riittävästi ravintoaineita.
4. Juo sopivasti.
5. Syö rauhoittuen.
6. Nauti hyvästä ruoasta.

Ravintoa aivoille

Aivot tarvitsevat tiettyjä ravintoaineita hyvinvointinsa tueksi. Rasvainen kala, pähkinät ja pellavansiemenet tekevät aivoille hyvää. Omega-3 -rasvahappoa tarvitaan aivosolujen suojaksi vanhenemista vastaan.

Täysjyvävilja, foolihappo, tiamiini sekä B6- ja B12-vitamiinit parantavat muistia. Marjojen sisältämät antioksidantit suojaavat haitallisia aineita vastaan. Liha kohtuudella nautittuna, kala ja kananmunat sisältävät asetyylikoliinia, joka on tärkeä hermoston välittäjäaine.

Nyt niin trendikäs avokado on todellista ”aivoruokaa”, sillä se sisältää E-vitamiinia, joka suojaa aivosoluja. Oliiviöljyssä on tyydyttymättömiä rasvoja, jotka voivat lisätä veren liikkuvuutta aivoissa. Brain Food on jaksamista tukeva tapa syödä, ja samalla aivot saavat kaipaamaansa ravintoa.

Brain Food -periaatteet:

– Syö runsaasti kalaa, täysjyvätuotteita, hedelmiä ja vihanneksia.
– Syö pääasiassa tuoreita, lähellä tuotettuja tuotteita.
– Syö puhtaita ruoka-aineksia, joita on käsitelty mahdollisimman vähän.
– Syö vähemmän lihaa.
– Kaikissa syömissäsi tuotteissa rasvaa saisi olla aina enintään 10 %.
– Suosi luontaisia makeutusaineita ja vältä sokeria. Lisättyä sokeria saisi olla enintään 10 %.
– Keskity ruoan makuun ja aistinautintoon.

6 x Näin jaksat töissä aamusta iltaan

1. Kehittele työpaikallesi luovuutta ja tehokkuutta lisäävä tila / huone.
2. Syö maukasta ja terveellistä ruokaa.
3. Järjestä työmatkasi ja aikataulusi sujuvaksi.
4. Älä täytä kalenteria liikaa, myös tyhjiä kohtia on syytä olla.
5. Ota itsellesi pieniä rentoutuksen hetkiä pitkin päivää.
6. Muista levon ja liikunnan merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Lähde: Brain Food. Asiantuntijana: ravintoasiantuntija Patrick Borg.

Kuvituskuvan lähde.

Kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Lue koko esittely

Lue myös: