Ravinto

Voiko maitoa juoda? Millä sen voi korvata?

Maito. Sen terveellisyydestä nahistellaan vähän joka paikassa nykyään. Aiheuttaako se sinulle ongelmia? Mikä on totuus?

Maitoa on juotu kautta aikojen, ja varsinkin Suomessa se on pysynyt myös monen aikuisen ruokavaliossa. Ulkomailla maitoa juovat yleensä vain lapset, ja laktoosi-intoleranssi onkin ulkomailla yleisempää kuin täällä. Voivatko aikuiset juoda maitoa?

Vastaus on lyhyesti: kyllä, jos se ei aiheuta mitään ongelmia.

Maito voi aiheuttaa ongelmia usean eri mekanismin kautta. Maidon sisältämä laktoosi saattaa aiheuttaa suolistoon ongelmia (laktoosi-intoleranssi tai fodmap-oireet) ja maidon sisältämät kasvutekijät saattavat pahentaa iho-oireita, ja varsinkin aknesta kärsivät hyötyvät selvästi maitotuotteiden pois jättämisestä. Maitotuotteet saattavat lisätä limaneritystä mikä taas pahentaa astmaatikkojen oireita, ja maidon proteiini voi aiheuttaa joko allergisen reaktion (maitoallergia) tai herkistää jo valmiiksi esimerkiksi tulehdustilassa olevan suoliston.

Jos päätät olla ilman maitotuotteita joko pysyvästi tai vain kokeiluluontoisesti, haluat ehkä kuitenkin korvata valkoisen juoman ja ruoanlaittoon käytettävän kerman jollakin? Ei huolta, markkinat ovat täynnä loistavia tuotteita. Jo monesta lähikaupastakin löytyy nykyään kaurapohjaisia ruoanvalmistukseen tarkoitettuja tuotteita, ja useita erilaisia maitoa korvaavia juomia. Isommissa marketeissa valinnanvara onkin sitten usein paljon suurempi. Monista löytyy myös luomuversio, jos sellaista haluaa suosia.

Ja mitenkäs se kahvimaito?

Soijamaito on täyteläistä ja sopii hyvin kahviin, joskin se saattaa juoksettua helposti. Juoksettumista voi estää pienentämällä kuuman kahvin ja kylmän soijamaidon lämpötilaeroa (lämmitä soijamaitoa) ja käyttämällä tummapaahtoista kahvia. Soijamaito sopii hyvin ruoanlaittoon, mutta ne ovat usein maustettuja, mikä kannattaa ottaa ruokaa laittaessa huomioon.

Riisimaito on melko neutraalinmakuista, ja sopii hyvin ruoanlaittoon. Kahvissa tämä ei kaikkien mielestä toimi.

Kauramaito sopii lähes joka paikkaan ja esimerkiksi allekirjoittanut juo kahvinsa kauramaidolla. Kauramaidossa on lievä ”kauran maku”, ja se sopii siksi hyvin myös leivontaan.

Manteli- ja pähkinämaidot ovat vähemmän yllättäen pähkinäisen makuisia. Maku on monen mielestä voimakas ja siksi esimerkiksi kahviin sopimaton. Ruokajuomana sen sijaan eksoottisen kiva vaihtoehto. Kannattaa valita makeuttamaton versio, sillä energiamäärä on makeassa huomattavasti suurempi.

Kookosmaito on yleensä yhdistetty enemmän ruoanlaittoon, ja onkin aasialaisen keittiön yksi kulmakivi. Kookosmaito on paksua ja täyteläistä, mutta kannattaa varoa ettei osta mitään jatkettua litkua. Kookoksen maku ei kaikkia miellytä, ja kannattaakin kokeilla tätä aluksi pieniä määriä.

Kaikkia maitoja voi kokeilla oman makunsa mukaan siis niin kahviin kuin ruoanlaittoon. Moni maidoista löytyy myös esimerkiksi vanilja- tai suklaaversioina, joten kannattaa katsoa ettei osta mitään sokerilientä.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

2 kommenttia kirjoitukseen 'Voiko maitoa juoda? Millä sen voi korvata?'

  • Onko todella niin, että ulkomailla, jossa aikuiset harvemmin juovat maitoa, on yleisemmin laktoosi-intoleranssia? Ajattelin asian olevan toisin päin – että meillä Suomessa laktoosi-intoleranssia olisi enemmän, eikä vähiten maidon liiallisen prosessoinnin takia?

    • Tätä voisi avata vähän tarkemmin. Laktoosi-intoleranssin esiintyvyys on geeneistä kiinni. Alunperin laktaasientsyymi on hävinnyt elimistöstä aikuisikään mennessä, sillä maitoa ovat juoneet vain lapset. Geenistö on kuitenkin muokkautunut karjankasvatuksen seurauksena.

      Esim. pohjoismaissa on ns. uudempi geenimuoto jolloin laktoosia siedetään paremmin. Tämä johtuu siitä että täällä on ollut paljon maitotaloutta. Afrikassa ja Aasiassa esiintyy enemmän ns. vanhaa geenimuotoa ja laktoosi-intoleranssin esiintyvyys on siellä jopa 90%.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *