Kuntosaliharjoittelu

Yhden lihaksen liike?

Monet personal trainerit ja asiantuntijat jaottelevat liikkeitä lihasryhmän mukaan. Puhutaan esimerkiksi rintalihasliikkeistä, etureisiliikkeistä ja selkäliikkeistä. Vaikka usein onkin helppoa tehdä edellä mainittu jaottelu, on se harhaanjohtavaa. Ei ole nimittäin olemassa sellaista liikettä joka olisi vain yhden lihaksen liike. On jokseenkin hölmöä napsia liikkeitä liikepankista vain oletettavan kohdelihaksen mukaan, jos samalla unohdetaan muun muassa avustavat ja stabiloivat lihakset. Myös lihaksiston aktivointijärjestyksellä on merkitystä.

Lihakset yhdistyvät toisiinsa erilaisin kalvo- ja jännerakentein. Kun lihas supistuu, myös ympärillä olevissa lihaksissa tapahtuu liikettä. Riippuen liikkeen laajuudesta ja variaatiosta, lihakset voivat lihastoimintaketjujen kautta aktivoitua koko kehossa päästä varpaisiin. Esimerkiksi maastaveto aktivoi koko takaketjun, joka ulottuu kallonpohjasta kantapäiden kautta päkiöihin. Etukyykky taas ottaa enemmän etuketjuun. Lihaksiston hermotus kulkee koko kropan läpi myös ristiin, joten vasemman reisilihaksen harjoittaminen aktivoi aina myös hieman oikeaa.

Lihasten hermotus on muutenkin kaikkea muuta kuin lineaarinen malli. Erilaisten hermoverkkojen ansiosta lihaksisto voidaan aktivoida sekä sisäisesti, että koko toimintaketjussa joko oikeassa tai väärässä järjestyksessä. Onkin oleellista kuinka lihasta opettaa tekemään töitä. Tekemällä vain yhtä liikettä, oppii tekemään vain yhtä liikettä. Jos tekee esim. hauiskääntöä, oppii kyllä koukistamaan kyynärvartta, mutta siirtovaikutus toiminnalliseen liikkuvuuteen on olematon, ellei peräti negatiivinen. Vatsalihasten aktivoiminen oikeassa järjestyksessä on yleisen liikkuvuuden kannalta hyvin tärkeää. Vatsarutistukset aktivoivat lihaksia supistumaan tietyssä järjestyksessä, mutta järjetys on erilainen kuin mitä päivittäiset, luonnolliset liikeradat vaativat. Hyvä vatsalihaksia aktivoiva liike ei ole välttämättä edes ns. vatsalihasliike. Esimerkiksi kulmasoutu käsipainoilla aktivoi vatsalihasten kiertotoimintoa (kuten myös kierron vastustamista) painopisteen puolieron takia.

Toinen väärä ajattelumalli on sellainen, että vaikuttaja-vastavaikuttajaparista toinen lihas inaktivoituisi täysin toisen aktivoituessa. Tämä on mahdotonta, sillä lihaksen jännitys ei voi hävitä lihaksesta koskaan täysin. Penkkipunnerruksessa myös hauikset tekevät duunia, joskin vähäistä. Luonnollisesti pelkkä penkkipunnerrus ei riitä aktivoimaan hauislihaksia niin paljon että ne saataisiin kasvamaan, mutta raskaita perusliikkeitä tekemällä yllättävän moni voisi jättää pois ns. eristävät liikkeet pienemmille lihaksille. Luonnollisesti myös variaatiot merkitsevät, ja esimerkiksi leuanveto vastaotteella voi olla jopa enemmän hauiksia aktivoiva liike kuin hauiskääntö tangolla.

Harjoitellessa kannattaakin suosia raskaita moninivelliikkeitä ja mielellään vielä niin sanotun luontaisen liikemallin mukaisesti. Kun otat treeniohjelmaasi kyykyn eri variaatiot, maastavedon, kulmasoudun käsipainoilla, punnerruksen kahdessa eri tasossa sekä leuanvedot, pääset jo pitkälle. Näiden liikkeiden tekeminen hyvällä tekniikalla ja puhtailla liikeradoilla lisäävät lisäksi toiminnallista liikkuvuutta ja ovat parasta mahdollista lihashuoltoa.

Tee siis itsellesi palvelus ja lopeta vatsarutistusten ja hauiskääntöjen tekeminen, sillä niin opit tekemään vain vatsarutistuksia ja hauiskääntöjä.

Kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Lue koko esittely

Lue myös: